Diagnoza

Diagnoza psychologiczna to proces, który pozwala na zrozumienie problemów psychicznych i emocjonalnych pacjenta. 

Nasza diagnoza skierowana jest do osób dorosłych, rodziców, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. Każdy pacjent jest dla nas ważny, dlatego podejście do diagnozy jest indywidualne i dostosowane do potrzeb każdej osoby. Współpracujemy z pacjentem, aby zrozumieć jego sytuację i znaleźć najlepsze rozwiązanie.

osoba u psychologa

Diagnoza psychologiczna dorosłych oraz dzieci i młodziezy

Diagnoza psychologiczna dorosłych opiera się na wieloaspektowej ocenie, która obejmuje wywiady, obserwacje oraz standaryzowane testy i kwestionariusze. Oto główne etapy oraz narzędzia używane w procesie diagnozy:

1. Wywiad kliniczny

  • Wstępny wywiad: Terapeuta przeprowadza szczegółowy wywiad, zbierając informacje o historii życia pacjenta, obecnych problemach, objawach oraz oczekiwaniach wobec terapii.
  • Wywiad strukturalizowany: Może być stosowany, aby uzyskać bardziej szczegółowe i spójne dane. Przykładami są wywiady SCID (Structured Clinical Interview for DSM-5) lub MINI (Mini International Neuropsychiatric Interview).

2. Obserwacja kliniczna

  • Terapeuta obserwuje pacjenta podczas sesji, zwracając uwagę na jego zachowanie, ekspresję emocjonalną, mowę ciała oraz interakcję.

3. Testy i kwestionariusze

  • Testy osobowości: Np. MMPI-2 (Minnesota Multiphasic Personality Inventory), który pomaga zdiagnozować różne zaburzenia psychiczne i ocenić cechy osobowości.
  • Testy inteligencji: Np. WAIS-IV (Wechsler Adult Intelligence Scale), który ocenia różne aspekty inteligencji.
  • Kwestionariusze oceny nastroju: Np. BDI-II (Beck Depression Inventory), który ocenia nasilenie depresji.
  • Kwestionariusze oceny lęku: Np. BAI (Beck Anxiety Inventory) lub STAI (State-Trait Anxiety Inventory).
  • Testy projekcyjne: Np. Test Rorschacha lub Test Apercepcji Tematycznej (TAT), które pomagają w eksploracji głębszych aspektów osobowości i emocji.

4. Specyficzne narzędzia diagnostyczne

  • Skale oceny funkcjonowania: Np. GAF (Global Assessment of Functioning) do oceny ogólnego poziomu funkcjonowania pacjenta.
  • Kwestionariusze oceny jakości życia: Np. SF-36 (Short Form Health Survey).

 

Diagnoza psychologiczna dzieci

Diagnoza psychologiczna dzieci różni się od diagnozy dorosłych ze względu na różne potrzeby i poziomy rozwojowe dzieci. Proces ten obejmuje podobne etapy, ale z użyciem odpowiednich narzędzi i technik.

1. Wywiad kliniczny

  • Wywiad z rodzicami/opiekunami: Zbieranie informacji o historii rozwoju dziecka, jego zachowaniach, osiągnięciach szkolnych i relacjach rodzinnych.
  • Wywiad z dzieckiem: Przeprowadzany w sposób dostosowany do wieku dziecka, aby zrozumieć jego perspektywę i problemy.

2. Obserwacja kliniczna

  • Obserwacja w różnych kontekstach: W gabinecie terapeutycznym, w szkole (jeśli możliwe) oraz w interakcjach z rodzicami i rówieśnikami.

3. Testy i kwestionariusze

  • Testy inteligencji dla dzieci: Np. WISC-V (Wechsler Intelligence Scale for Children) do oceny różnych aspektów inteligencji.
  • Testy rozwojowe: Np. BSID-III (Bayley Scales of Infant and Toddler Development) dla młodszych dzieci.
  • Kwestionariusze behawioralne: Np. CBCL (Child Behavior Checklist) wypełniany przez rodziców i nauczycieli, oceniający różne aspekty zachowania dziecka.
  • Testy oceny nastroju i emocji: Np. CDI (Children's Depression Inventory) do oceny depresji u dzieci.
  • Testy projekcyjne: Np. CAT (Children's Apperception Test) lub testy rysunkowe, które pomagają w eksploracji emocji i myśli dziecka.

4. Specyficzne narzędzia diagnostyczne

  • Skale oceny funkcjonowania adaptacyjnego: Np. Vineland Adaptive Behavior Scales do oceny umiejętności przystosowawczych dziecka.
  • Kwestionariusze oceny relacji rodzinnych: Np. FACES (Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scales).

 

Podsumowanie

Diagnoza psychologiczna zarówno dorosłych, jak i dzieci jest kompleksowym procesem, który obejmuje wywiad kliniczny, obserwację oraz zastosowanie standaryzowanych testów i kwestionariuszy. Różnice polegają na dostosowaniu narzędzi i technik do odpowiedniego poziomu rozwoju i specyficznych potrzeb pacjentów w różnym wieku. Dzięki temu można uzyskać dokładny obraz problemów i opracować skuteczny plan interwencji terapeutycznej.